Wat te doen tegen mond-aften?

Irritaties in en rond je mond kunnen voor heel wat ongemak zorgen. Een voorbeeld daarvan zijn mond-aften, pijnlijke zweertjes aan de binnenkant van je mond. Maar hoe voorkom je ze en hoe behandel je deze zweertjes?

Hoe ontstaan aften?

Waarom deze pijnlijke zweertjes opeens in je mond verschijnen is een raadsel. Er bestaan wel meerdere oorzaken en factoren die het ontstaan van deze aften in de hand kunnen werken.

Deze oorzaken zijn bijvoorbeeld: stress, hormonale veranderingen (bv. menstruatie), een klein wondje in je mond, een slechtere mondhygiëne (wanneer je bijvoorbeeld rookt), een bepaalde tandpasta, een allergische reactie, vitamine-of ijzertekort ...

De behandeling

Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. Ze kunnen in een klein of groot aantal verschijnen en na een week of twee ben je van de pijn vanaf. In dat geval is een behandeling overbodig. Maar sommige aften zijn koppig en blijven terugkomen, dan kan je één van deze behandelingen proberen:

  • een pijnstiller innemen
  • een bacteriedodend mondspoelmiddel zoals chloorhexidine (Baxil ® (spray), Eludril® (oplossing), Corsodyl® (gel, oplossing, spray)
  • een lokaal verdovend product (bv. Xylocaïne Visqueuse)

Wanneer breng je best een bezoek aan je huisarts?

Als de pijn in je mond blijft aanslepen, ga je best op consultatie bij je huisarts. Die kan vervolgens grondig de mondholte onderzoeken en een eventuele ziekte opsporen die de aften veroorzaakt. De ziekte van Behcet bijvoorbeeld gaat gepaard met mond-aften en oogletsels.

Hoe voorkomen?

Wanneer je geregeld last hebt van aften, kan je eventueel ook je tandarts raadplegen. Door eventuele afwijkingen aan je tanden, kunnen de aften blijven aanslepen. Wanneer je je tanden poetst, doe het dan voorzichtig zodat je niet meer pijn veroorzaakt in je mond. Kies voor een zachte tandenborstel, met zachte haartjes. Ook je voedingsgewoonten hebben een update nodig als je meer pijn wil voorkomen. Kauw rustig en vermijd voedingsmiddelen met een hoge zuurtegraad.

  • 11 dagelijkse gewoontes die hoofdpijn veroorzaken

    Hoofdpijn, een veel voorkomende kwaal… en niet enkel in de slaapkamer. Verschillende ziektes (verkoudheid) of omstandigheden (het weer) kunnen hoofdpijn veroorzaken, maar soms werken wij het ook zelf in de hand. Jawel, alledaagse gewoontes kunnen aanleiding geven tot hoofdpijn, zoals:

    1) Honger

    Door een maaltijd over te slaan, kunnen de glucoseconcentraties in het bloed gevaarlijk diep zakken, de spieren spannen zich op en vernauwen de bloedvaten. Dit leidt op zijn beurt tot te weinig zuurstof of druk in de hersenen en dus hoofdpijn.

    2) … en voeding

    Zeker bij wie gevoelig is aan hongerhoofdpijn en migraine, kan bepaalde voeding hoofdpijn uitlokken. Dat gaat van suikerrijke voeding, gerookt vlees en zelfs kaas en wijn.

    3) Dorst

    Dehydratatie is een belangrijke oorzaak van hoofdpijn, die zelfs zeer zwaar kan zijn. Deze hoofdpijn gaat vaak gepaard met droge mond en misselijkheid, en lijkt te verergeren door beweging. Rusten en ondertussen drinken of waterrijke voeding, zoals fruit en groenten eten, is de oplossing.

    4) Te veel (of te weinig!) cafeïne

    Te veel van iets is nooit goed, en dat geldt ook voor cafeïne. Naast hartkloppingen en slaapproblemen, kan je er dus ook hoofdpijn door krijgen. Het moet wel gezegd dat cafeïne hoofdpijn kan veroorzaken, maar dat het weinig gebeurt. Bij bepaalde soorten hoofdpijn kan cafeïne zelfs helpen.

    Wat vaker hoofdpijn veroorzaakt is … te weinig cafeïne, ten minste als je een beetje cafeïne-verslaafd bent. Wie veel en/ regelmatig koffie drinkt en abrupt stopt, kan ontwenningsverschijnselen vertonen… en hoofdpijn krijgen. Hoe? Omdat het lichaam gewend is aan het effect van de cafeïne, waardoor de bloedvaten te wijd openstaan. Wil je je cafeïne-afhankelijkheid verminderen, dan doe je dat best door elke dag een beetje minder cafeïne te drinken. Geen reden dus om meteen alle koffietjes overboord te gooien!

    5) Te weinig slaap

    Vermoeidheid is een gekende oorzaak van hoofdpijn: mensen die zes uur per nacht slapen hebben significant meer kans op hoofdpijn dan wie meer slaapt.

    6) Gewicht

    Wie veel kilo’s meedraagt, heeft 35 procent meer kans op hoofdpijn. Die kans stijgt tot 80 procent voor wie een BMI heeft van meer dan 40.

    7) Niet (of te veel) sporten

    Wie niet sport heeft meer kans op hoofdpijn, maar te veel sporten kan bij sommigen dan weer leiden tot inspanningshoofdpijn. Laat dat je niet verhinderen om naar buiten te gaan: beweging doet het lichaam meer goed dan kwaad en de kans op inspanningshoofdpijn is niet zo groot.

    8) Stress

    Druk op jezelf = druk in je hoofd.

    9) Kapsel

    Strakke kapsels, zoals een paardenstaart, een knot of een ingevlochten vlecht, kunnen ook hoofdpijn veroorzaken door het trekken aan de hoofdhuid.

    10) Werk- en zithouding

    We letten vaak niet op onze houding en zitten onderuitgezakt, scheef of kijken naar een te lage of te hoge computer. Dat kan een hele reeks klachten veroorzaken, waaronder nek- en rugklachten… en hoofdpijn.

    11) Te weinig verluchting

    Zuurstof hebben we broodnodig. Gewoon, om te leven, maar ook om ons te kunnen concentreren én om hoofdpijn tegen te gaan. Zwier dat raam dus regelmatig open en/of koop luchtzuiverende planten.

  • 10 redenen om tijdens de krokusvakantie een tattoo te laten zetten

     Een klein driehoekje op de pols, de naam van uw lief op de bovenarm, een gedurfde vogel op de voet, enz. Ieder jaar komen er in België zo’n 500.000 tatoeages bij. Denkt u er ook aan om een tekening op uw lijf te vereeuwigen, maar speelt er nog wat twijfel? Met deze 10 redenen hakt u misschien sneller de knoop door.

    Dé 10 doorslaggevende redenen om een tattoo te laten zetten

    • Spookt het idee al een tijdje in uw hoofd, maar proberen familie en vrienden u op andere gedachten te brengen? Dan moet u vooral één ding onthouden: het is uw lichaam, en als puntje bij paaltje komt, doet u gewoon uw eigen zin.
    • Een tatoeage zegt iets over uw persoonlijkheid.
    • Tattoo's hebben vaak een speciale betekenis. Zo kan het bijvoorbeeld symbool staan voor een dierbaar iemand die u ooit bent kwijtgeraakt. En zo heeft u de persoon in kwestie altijd dicht bij u. Mooi toch?
    • Gaat de tekening wat uitrekken, verrimpelen en vervagen tegen dat u 60-plus bent, dan is dat helemaal geen probleem. Want dankzij de tattoo weten mensen meteen dat u een stoere oma of opa bent.
    • Zo’n dessin op uw lijf maakt u niet minder mooi, meelevend of intelligent. U blijft gewoon wie u bent!
    • Een tatoeage is (meestal) speciaal voor u ontworpen. Unieker kan niet!
    • Niemand zegt dat er verplicht een betekenis achter dit kunstwerkje moet zitten. Als u écht zeker bent, maakt het niet echt uit dat u hem gewoon laat zetten om esthetische redenen.
    • Tatoeages gaan al duizenden jaren met ons mee. Hoogtijd dus dat er geen taboesfeertje meer heerst.
    • Voor al wie wat onzeker is over zijn of haar pigmentvlekken of littekens, is een tattoo dé oplossing! Ook al is het wat moeilijker en vraagt het meer tijd om op littekens te tatoeëren.
    • U kan uzelf van anderen onderscheiden door het unieke ontwerp dat op uw lichaam prijkt.

    Met deze checklist verloopt alles zoals het moet

    • Is het uw eerste tattoo? Hou het dan klein en subtiel, en opteer zeker niet voor een kanjer. Voor iedereen voelt het anders aan, en dus is het altijd beter om het op deze manier af te tasten.
    • Een tatoeage doet hoe dan ook pijn! De plekken waar de zon nooit komt, zoals knieën of ribben, zijn de pijnlijkste plaatsen die u als beginneling beter kan vermijden.
    • Het komt wel vaker voor dat mensen de tekening beu worden. Hang hem ergens op een goed zichtbare plek, zoals de muur van de woonkamer bijvoorbeeld. Wacht vervolgens een paar maanden af, om na te gaan of u de tattoo al dan niet beu geworden bent.
    • Wanneer het op tattoos aankomt bent u best niet té gierig. Ga op zoek naar een goede in plaats van goedkope tatoeëerder. Dit is tenslotte voor het leven.
    • De herfst- en krokusvakantie zijn de ideale periodes om een tatoeage te laten zetten. In de winter kan die door de vele laagjes kleding gaan irriteren, en is de zomer is het eigenlijk nog moeilijker omdat zonnen en zwemmen dan niet mag.
    • Durf vragen te stellen aan de tatoeëerder wanneer u bepaalde dingen niet snapt.
    • Denkt u dat een biertje de angst voor de naald zal verhelpen? Fout! Het maakt de dingen alleen maar erger. Alcohol verdunt namelijk het bloed, waardoor u sneller gaat bloeden, en ook de inkt zal moeilijker opgenomen worden.
    • Ga niet enkel en alleen op uw eigen oordeel af, maar luister ook naar de tatoeëerder. Hij kent tenslotte z’n vak.

    En u? Heeft u ook een ontwerp in gedachten dat u voorgoed op uw lijf wilt?

  • Met deze medische checklist heb je écht alles bij op je skivakantie

    Driedubbel hoera: je jaarlijkse portie skiën of snowboarden komt er weer aan! Maar let je er bij het inpakken voor de trip wel op dat je écht alles meehebt? Ook de noodzakelijke medische spullen, om ongemakken tijdens of zelfs na de vakantie te vermijden?

    Want zeg nu zelf: je koffers maken, dat verloopt vaak redelijk hectisch. En dan ben je al snel iets belangrijks vergeten. Wel, met deze lijst ben je helemaal zeker dat je qua medische zaken op alles bent voorzien.

    VOOR ONDERWEG

    Het begint al op weg naar het skigebied, of je nu met de wagen of met het vliegtuig gaat.

    - Ga je met de auto? Voorzie dan zeker een EHBO-kit. In Oostenrijk is deze bijvoorbeeld verplicht, net zoals bij ons. Als je er al eentje in de wagen hebt liggen, controleer dan zeker of de inhoud nog volledig én bruikbaar is.

    - Op weg naar je vakantiebestemming kan je al snel last hebben van reisziekte. Zeker wanneer jullie een lange autorit moeten uitzitten. En zeker op die kronkelende bergwegen. Voorzie ook hiervoor de nodige medicatie.

    - Druivensuiker of dextrose is ook iets interessant om bij je te hebben. Hiermee kan je een te lage bloedsuikerspiegel (of hypo in de volksmond) vrij snel opvangen. Interessant voor iedereen, maar zeker wanneer er iemand met diabetes meereist.

    VOOR OP DE PISTE

    Op skivakantie ben je de hele dag in de koude buitenlucht, in combinatie met een verraderlijk brandende zon. Het is dus eens zo belangrijk om hier elke dag weer goed op te anticiperen. Anders zit je nadien met de gebakken peren. Warme kleding is daarbij een goed begin, maar niet voldoende. Voorzie ook zeker het volgende:

    - De nodige zonnecrème is onontbeerlijk. Zorg ervoor dat deze een hoge beschermingsfactor heeft! Allereerst omdat er door de hogere ligging meer uv-stralen jouw richting uitkomen. Maar ook de weerkaatsing van de zon door de sneeuw zorgt voor extra risico’s. Smeer je dus zeker ook meermaals per dag in.

    - Dit combineer je met een goede lippenbalsem. Deze behoedt je van gesprongen lippen en koortsblaasjes door de koude en de uv-stralen. Let er ook hier op dat de balsem voldoende bescherming biedt. SPF 30 raden we als absolute minimum aan.

    - Daarnaast zijn ook je ogen gevoelig voor het uv-licht en de koude. Voorzie dan ook een goede ski- of zonnebril. Ga hierbij minstens voor een bril van categorie 2 of 3. Draag je ze niet, dan loop je het risico op een stevige hoornvliesontsteking.

    - Ondanks de nodige handschoenen, kunnen ook je handen na enkele uren ijskoud gaan aanvoelen. Voorkom kloven en gebruik preventief de nodige hydraterende handcrème.

    En omdat het op de piste altijd ernstig fout kan lopen, zorg je er best ook voor dat je de nodige informatie op zak hebt voor medisch personeel.

    - Zorg er naast je identiteitskaart ook voor dat je een Europees Medisch Paspoort op zak hebt. Zo weten de artsen bijvoorbeeld meteen welke medicatie je gebruikt of met welke allergieën je kampt. Ook wanneer je het zelf even niet kan vertellen. Vraag er dus zeker eens naar bij je huisarts.

    VOOR OP DE HOTELKAMER OF IN HET VAKANTIEHUISJE

    Een ongeluk schuilt in een piepklein hoekje. Voorzie dan ook een goede reisapotheek voor op de hotelkamer of in het vakantiehuisje, zodat je de nodige verzorging kan bieden.

    - Denk allereerst aan je huidige vaste medicatie. Voorzie er ook zeker wat extra van, je weet immers nooit.

    - Daarnaast zijn er ook de nodige geneesmiddelen voor op skivakantie, die je zonder voorschrift kan krijgen. Voorzie zeker het nodige tegen diarree, maagpijn en verkoudheid.

    - Daarnaast is het ook een idee om de nodige pijnstillers bij de hand te houden. Kies hierbij voor producten op basis van ibuprofen.

    - Ben je ondanks alles toch verbrand? Dan kan een degelijke zonnebrand of aftersun helpen om een goed herstel te bevorderen.

    - Daarnaast kan je ook last hebben van pijn aan spieren en gewrichten. Voorzie dus zeker ook hiervoor de nodige zalf.

    - Voor de verzorging van een wonde heb je best ook de nodige ontsmettingsvloeistof, verband en pleisters bij je. Zorg er zeker ook voor dat je pleisters in verschillende formaten hebt.

    - Tot slot is je reisapotheek pas compleet als je ook een koortsthermometer voorziet.

    Zo, nu ben je helemaal klaar om op de latten te gaan. Have fun!